"Hordó modellezése és Textúrázása"
Részletek a hírekben!
 
   
 
 
Naprakész hírek...                                         240 fórumozó...                                         Számos magyar oktatóanyag...                                         Videóanyagok magyarul is...                                         Letölthető fájlok...                                         Textúrák...                                         Összegyűjtött linkek...
 
  Rólunk
Hírek
Fórum
Kihívás
Kapcsolatok
Galéria
Aktuális, 2015
2014, 2013
2012, 2011
2010, 2009
Leírások
Kezdő leckék
Haladó leckék
Egyéb leírás
Billentyűk
Videóanyagok
Kezdő videók
Haladó videók
Egyéb videók
Tippek, trükkök
Letöltés
BLEND fájlok
Textúrák
Linkajánló
Archivum
Projektek
BlendRace SokoTruck
Flipper MB game
 
 

Blender leírások és oktató anyagok

 

Forrás: (Nick Towers) pages.zoom.co.uk/nick.towers/tutorials/toon_shading_tutorial/toon_shading_tutorial.html

Szerző: Szabó István as Stewet (2007 05 23)

Verzió: Blender 2.44

A Toon Shaders

A minap meridian egyik képhez fűzött hozzászólását nem értettem. Amikor kértem töle ezzel kapcsolatban linkel nem tudott szogálni, viszont kézségesen leírt néhány beállítást. Az eredmény tényleg nagyon érdekes lett, melyet bizonyára e fordítás, leírás olvasói is örömmel fognak használni, ha figyelmesen olvasnak. Az eredeti forrást a http://grafit.netpositive.hu/content/view/91/9/ oldalán találtam, lentebb lapozva, a Rajzfilmeszerű árnyalás - Toon Shaders linket. (angol) Nick Towers munkáját dícséri. Lássuk, miről is szól a tutorial:

A Blender lehetőséget ad olyan tükröződő és diffúz halványítók használatára, melyek kombinálásával nagyon sokféle anyag utánozható. A Toon Shaders mintegy művészi eszköz a képek létrehozásában, olyan hatást keltve mint ami hasonlítana a képregényekre és animált filmekre. A Cel Shading kifejezést néha arra használják, hogy leírja az árnyékolásnak ezt a stílusát. (Azt gondolom, hogy ez az időszak, amikor celluloid képkockákból készültek még a filmek)

Amit szerettem volna megvalósítani, az az illusztrációk egy sorozata: The Ifst. Az Ifs képeimet fekete-fehér nyomtatásra tervezték, gondoltam a Toon Shaders eszményi lesz, mert magas kontrasztot értem el vele. A fényeknél a Ray-tracinget (sugár-követés) választottam az erősebb élek miatt. Lásd a képen erre egy példát!


Egy toon-shaded karakter

A Toon halványítók

Nézzük meg a Toon Shader opciókat a Blenderben. A kép mutatja a Shaders panelt - (Material Buttons [].)


A Shaders panel

A Diffuse és Specular halványítók

A Blender mindkét halványítót az anyagokhoz használja. A kiválasztásuk a panel baloldalán látható menüből lehetséges. A felső menü a Diffuse Shader: kiterjedt, szórt visszatükröződést szimulál, az alsó menü a Specular Shader: ez az opció a tükörszerű visszatükröződést, vagy fénypontokat szimulálja. A képen mindkettőt Toon-ra van állítva.

A Ref és Spec csúszkák

Össze tudunk keverni szórt (diffuse) és tükröződő (specular) halványítókat, ezzel mindenféle anyagot lehet létrehozni. Ehhez a Ref és Spec csúszkákat is használjuk. A Ref csúszka befolyásolja, mennyi fényt szórjon vissza az anyag, a Spec csúszka irányítja a tükröződést. A kisebb értéknél az anyagon szinte alig tükröződik a fény, a magasabb értéknél az anyagnak viszonylag fényes tükröződése lesz. Kísérletezéssel kell megtalálni mindegyik anyaghoz a megfelelő Ref és Spec beállításokat.

A Size csúszkák, és az árnyékok kontrollálása

A Ref és Spec csúszkák hatása közös a halványító számára, viszont egyedi értéket képviselnek a Size és Smooth csúszkák. A Size csúszka, a halványító eljárás méretét befolyásolja, hogy az mennyire fedje be az anyagot. A Smooth csúszka (lásd lent) szintén hat az árnyékolás méretére - magasabb a Smooth beállítás = nagyobb az a terület, amit a halványító befed.


A hatások változása a Ref - Size csúszka értékétől függően (1.0, 1.25, 1.5 értéknél)

A képek fent mutatják a Ref - Size csúszka hatását. Árnyékokat nem tesz lehetővé, mert azt egyedileg hozza létre úgy, hogy megváltoztatja annak a területnek a méretét, amit a szórt (diffuse) halványító okoz. A tükörszerű (specular) halványító beállításokat nem változtattuk. Az első képnek az a hátránya, hogy az árnyék létre jön, de nem tudod befolyásolni annak színét, így az mindig fekete lesz, és ez világos színű anyagokon csúnyának tűnhet. A bemutató képek alatt, a Ref - Size beállított értéke 3.14-es maximális értékű, árnyékok nélkül.


A Ref - Size csúszka, max értéken, és külső árnyékkal

Próbálj ki több Size kombinációit és árnyékokat. Kapcsold be a Bias gombot, ami megakadályozza, hogy az anyagok árnyékokat vessenek magukra (mint a képen).

A Size beállítások használata világítást egyszerűsít le egy színhely

A Size nagyon hasznos, mert leegyszerűsíti egy jelenet bevilágítását. Egy magas Ref értékkel lehetséges fényt szimulálni, ami egy tárgy mögül jön például, így megkerülhető a bonyolult bevilágítás. Amikor a Toont Shader halványítót használom, csak azért van két fényforrás, hogy bevilágítsak egy jelenetet. Egy Sun lámpa, a világítás miatt, és egy másik Sun lámpa, Shadow beállítással. Mindkét fény ugyanabban a pozícióban van. A fényre és árnyékokra különálló lámpákat használok, mert ezzel jobban befolyásolhatom a tonális tartományt. A teljes fényt beállítom, azután hozzáadom az árnyék-lámpát, (értsd: a Sun lámpa Shadow kapcsolóval), amíg az árnyékok sötétülését helyesnek nem tartom.


A Size csúszkákkal létrehozott hatás

A képen lévő fény úgy látszik, mintha bonyolult lenne, de csak egy(!) lámpa fénye világít.

A Smooth csúszkák

A Smooth csúszkák feladata, hogy mindegyik halványító éle milyen sima legyen, (a magasabb értékek simább árnyékolást adnak). A Smooth csúszkák hatása az egész tartományban érvényesül. Hasonlítsd össze az eredményeket, változtasd a Specular Shader simaságát a képekben.


A hatás változása a Specular Shader simasága 0.1, 0.33, 1.0

Van, amikor magas Smooth beállításokat használtam, hogy keverjem a Ref és a Spec halványítóknak az éleit. A lenti képnek mintha lenne valami izzása…


Ref-fel rendelkező szellemanyag és Spec Smooth csúszkák, 0.5 értéken

Én ezért szeretem a Toon Shader halványítókat!

Eddig a tutorial fordítás. Bármely eddig elkészült mukáddal kipróbálhatod a fentebb leírt beállításokat. Ha kérdésed lenne a Fórumon megtalász ;)