Szerző: Andrew Price
Fordította: stewet (2010)
Milyen konfigurációt vegyek?
Amióta a Blenderrel foglalkozom, számtalan e-mailt kapok, az emberek leginkább azt kérdezik, hogy milyen konfigot kellene vásárolni. Mindannyian vettünk már PC-t az elmúlt időkben, és úgy látom, hogy ez egy közös kérdés. Most, mielőtt belevágok, hadd kezdjem azzal, hogy egy számítógép csak annyira jó, mint amennyi készséged van a használatára. Lehet elkölteni rá akár $ 4.000-et, és akkor is szívás lehet a vége. Csak úgy lehet javítani a dolgon, ha megjegyzed: a munka révén megszerezhető gyakorlat, gyakorlat és ó igen, a gyakorlat. De beszéljünk a felhozott témáról...Operációs Rendszer
Mindenkinek megvannak a saját preferenciái (szempontjai) a használhatóságról és a
stabilitásról, de nekem a győztes Linux. Az elmúlt időkben a Blender szinte minden rendszerre elérhető, (Windows és a Linux), és úgy találtam, hogy a Linux
omlik össze a legkevésbé, jobban kezeli a memóriát és általőában a működésben nincs semmi fennakadás, mint a Windows operációs rendszerben.
Azonban azonban a legtöbb ember nem fogja mondani, hogy az Ubuntu erre a megoldás.
Ha valaki lát egy Windows hátteret, attól elvárja, hogy rendben működjön, mert sem tudása, sem kedve nincs arra, hogy komplex parancsokat írjon a terminálba, hiszen ő csak például csatlakozni szeretne a vezetékes hálózathoz. Viszont az Ubuntu tényleg olyan, mint egy másik világ. Minden másképp van, mint az a feladat, amikor éppen órát kell állítani a rendszeren. A szakmailag hozzáértő személyek szokták mondani, hogy a Linux egy darab süteményt, de nekem, mint abszolút kezdő, ez rémálom. Tehát ezért én valóban ajánlom Windows 7-et. Gyors, könnyen használható és 99%-kal kevesebb fejfájást okoz, mint a Linux. (Megjegyzés: a cikk szerzője picit elfogult, vagy érdeke fűződik a MS céghez?)
Minél gyorsabb a CPU, annál gyorsabb a render idő. Ez a számítógépünk lelke, és döntő szerepet játszik, milyen gyorsan lesz kész a végeredmény. Aánlom kiválasztásakor a több magos CPU-t, mivel ez lehetővé teszi, hogy a Blender szimultán használja. A jelenlegi CPU-k a 4 magosak, ami azt jelenti, thogy a Blender a 4 szálat egyszerre ki tudja használni. Ez tényleg kifizetődő a render idő kapcsán.
Vásároljuk meg a leggyorsabb processzort, amit zsebünk megenged.
A második helyen a legfontosabb összetevő a RAM. Ez még nem eredményezi a render idő csökkenését, de határt szabhat a végső jelenetnek, magyarul, meddig mehetünk el bizonyos esetekben. A memória használatnak vannak korlátai. Szinte mindennel összefügg, legyen az egy nagy felbontású kép textúrának, vagy bake szimulációt használunk, az mind a RAM feladatát jelenti, vagyis a RAM egyre fogy. Amikor vége, a Blender összeomlik.
Minél több RAM van a gépben, annál jobban lehet elvinni a jelenetet a szélsőségek felé. Ilyen lehet éppen a folyadék-szimuláció, ahol ez egészen jól kijön a 2GB RAM és a 16GB RAM között.
Általános tévhit, hogy a kezdőknek is szüksége van egy szuper-duper félelmetes grafikus kártyára a használat során. Ez az állítás hamis. A jó grafikus kártya csak akkor segít, ha navigálni tud a 3d munkalapon. Nincs hatása a render időre! Az elmúlt 7 évben használt grafikus kártyáim, legalább egy évvel idősebbek voltak mint a jelenlegi vezető kártyák (én olcsón jutottam hozzá), és a munkám még soha nem szenvedett hiányt ebben a kérdésben. Hacsak nem azt tervezed, hogy szobrászkodsz jó sok polygon-számmal, mert ha nem, akkor a drága grafikus kártya csupán pénzkidobás.
A videokártya kiválasztásako ajánlani szoktam a nVidiát. A múltban több Blender felhasználó (engem is beleértve) kérdézte az ATI kártyákat, mert a menü villogott vagy valamilyen más probléma lépett fel. Mellékesen jegyzem meg: Ha valaki követi a 3d híreket, lehet, hogy hall egy új, gyorsabb módszerről, ami használja a GPU-t. Sajnos, ez a technológia még nem áll rendelkezésre a Blenderben, de nem lennék meglepve, ha ez hamarosan elérhetővé válna. mondjuk egy külső renderelőben, például SmallLuxGPU vagy Octane szeretné kihasználni a GPU renderelés előnyeit.
Nincsenek különleges elvárások a szokásosnál. Legyen jól szellőző, bővíthető.
Ami a sebességet illeti, a Blenderben nem látható a különbség ezen eszköz kapcsán., ha gyorsabb merevlemezt veszel. Itt inkább a stabilitásra kell a hangsúlyt helyezni. Sajnos a merevlemez meghibásodása is szomorú tény. Ezt kikerülenő hozz létre egy backup-ot. Mi a legegyszerűbb módja? Egy RAID tömb. Ez a rendszer beállításait úgy eszközli, hogy két fizikai merevlemez egymást tükrözi. Mindössze annyit kell tennie, hogy megvásárolsz két egyforma merevlemez,t és a BIOS-ban beállítod. Én ajánlom, hogy ezzel megelőzd az adatvesztést!
Ha még mindig bizonytalan vagy a vásárlás kapcsán, látogass el a Blender Render Bechmark oldalára, ahol azonos jelenet renderelése különböző hardvereken milyen időt képes produkálni. Ezzel talán közelebb tudsz kerülni a kívánt PC konfigurációját illetően.
Érdeklődve várjuk a cikk kapcsán a hozzászólásaitokat, mert kíváncsiak vagyunk, ki, mit szól hozzá!!!
Azonban azonban a legtöbb ember nem fogja mondani, hogy az Ubuntu erre a megoldás.
Ha valaki lát egy Windows hátteret, attól elvárja, hogy rendben működjön, mert sem tudása, sem kedve nincs arra, hogy komplex parancsokat írjon a terminálba, hiszen ő csak például csatlakozni szeretne a vezetékes hálózathoz. Viszont az Ubuntu tényleg olyan, mint egy másik világ. Minden másképp van, mint az a feladat, amikor éppen órát kell állítani a rendszeren. A szakmailag hozzáértő személyek szokták mondani, hogy a Linux egy darab süteményt, de nekem, mint abszolút kezdő, ez rémálom. Tehát ezért én valóban ajánlom Windows 7-et. Gyors, könnyen használható és 99%-kal kevesebb fejfájást okoz, mint a Linux. (Megjegyzés: a cikk szerzője picit elfogult, vagy érdeke fűződik a MS céghez?)
CPU
Minél gyorsabb a CPU, annál gyorsabb a render idő. Ez a számítógépünk lelke, és döntő szerepet játszik, milyen gyorsan lesz kész a végeredmény. Aánlom kiválasztásakor a több magos CPU-t, mivel ez lehetővé teszi, hogy a Blender szimultán használja. A jelenlegi CPU-k a 4 magosak, ami azt jelenti, thogy a Blender a 4 szálat egyszerre ki tudja használni. Ez tényleg kifizetődő a render idő kapcsán.
Vásároljuk meg a leggyorsabb processzort, amit zsebünk megenged.
RAM
A második helyen a legfontosabb összetevő a RAM. Ez még nem eredményezi a render idő csökkenését, de határt szabhat a végső jelenetnek, magyarul, meddig mehetünk el bizonyos esetekben. A memória használatnak vannak korlátai. Szinte mindennel összefügg, legyen az egy nagy felbontású kép textúrának, vagy bake szimulációt használunk, az mind a RAM feladatát jelenti, vagyis a RAM egyre fogy. Amikor vége, a Blender összeomlik.
"Köszi, hogy eszembe juttatod, hogy több RAM-ot kellene venni..."
Minél több RAM van a gépben, annál jobban lehet elvinni a jelenetet a szélsőségek felé. Ilyen lehet éppen a folyadék-szimuláció, ahol ez egészen jól kijön a 2GB RAM és a 16GB RAM között.
Grafikus Kártya
Általános tévhit, hogy a kezdőknek is szüksége van egy szuper-duper félelmetes grafikus kártyára a használat során. Ez az állítás hamis. A jó grafikus kártya csak akkor segít, ha navigálni tud a 3d munkalapon. Nincs hatása a render időre! Az elmúlt 7 évben használt grafikus kártyáim, legalább egy évvel idősebbek voltak mint a jelenlegi vezető kártyák (én olcsón jutottam hozzá), és a munkám még soha nem szenvedett hiányt ebben a kérdésben. Hacsak nem azt tervezed, hogy szobrászkodsz jó sok polygon-számmal, mert ha nem, akkor a drága grafikus kártya csupán pénzkidobás.
A videokártya kiválasztásako ajánlani szoktam a nVidiát. A múltban több Blender felhasználó (engem is beleértve) kérdézte az ATI kártyákat, mert a menü villogott vagy valamilyen más probléma lépett fel. Mellékesen jegyzem meg: Ha valaki követi a 3d híreket, lehet, hogy hall egy új, gyorsabb módszerről, ami használja a GPU-t. Sajnos, ez a technológia még nem áll rendelkezésre a Blenderben, de nem lennék meglepve, ha ez hamarosan elérhetővé válna. mondjuk egy külső renderelőben, például SmallLuxGPU vagy Octane szeretné kihasználni a GPU renderelés előnyeit.
Gépház
Nincsenek különleges elvárások a szokásosnál. Legyen jól szellőző, bővíthető.
HDD
Ami a sebességet illeti, a Blenderben nem látható a különbség ezen eszköz kapcsán., ha gyorsabb merevlemezt veszel. Itt inkább a stabilitásra kell a hangsúlyt helyezni. Sajnos a merevlemez meghibásodása is szomorú tény. Ezt kikerülenő hozz létre egy backup-ot. Mi a legegyszerűbb módja? Egy RAID tömb. Ez a rendszer beállításait úgy eszközli, hogy két fizikai merevlemez egymást tükrözi. Mindössze annyit kell tennie, hogy megvásárolsz két egyforma merevlemez,t és a BIOS-ban beállítod. Én ajánlom, hogy ezzel megelőzd az adatvesztést!
... és végül a szerző konfigurációja
- OS: Windows 7 64 Bit
- CPU: Intel i7 950 3.06Ghz
- RAM: 12GB Kingston 2000Mhz DDR3
- GFX Card: Gigabyte Nvidia GTX 470 1280MB
- HDD: 2 x 1TB Western Digital Sata 3 (RAID 1 array)
- Motherboard: Gigabyte GA-X58A
- Case: Antec ‘Nine Hundred’ 750W
- Monitor: 21″ Benq Widescreen
- KEYboard: Logitech G15
- Mouse: Microsoft basic optical mouse
Ha még mindig bizonytalan vagy a vásárlás kapcsán, látogass el a Blender Render Bechmark oldalára, ahol azonos jelenet renderelése különböző hardvereken milyen időt képes produkálni. Ezzel talán közelebb tudsz kerülni a kívánt PC konfigurációját illetően.
Érdeklődve várjuk a cikk kapcsán a hozzászólásaitokat, mert kíváncsiak vagyunk, ki, mit szól hozzá!!!