"Alap fém-anyag a Blenderben"
Részletek a hírekben!
 
   
 
 
Naprakész hírek...                                         240 fórumozó...                                         Számos magyar oktatóanyag...                                         Videóanyagok magyarul is...                                         Letölthető fájlok...                                         Textúrák...                                         Összegyűjtött linkek...
 
  Rólunk
Hírek
Fórum
Kihívás
Kapcsolatok
Galéria
Aktuális, 2015
2014, 2013
2012, 2011
2010, 2009
Leírások
Kezdő leckék
Haladó leckék
Egyéb leírás
Billentyűk
Videóanyagok
Kezdő videók
Haladó videók
Egyéb videók
Tippek, trükkök
Letöltés
BLEND fájlok
Textúrák
Linkajánló
Archivum
Projektek
BlendRace SokoTruck
Flipper MB game
 
 

Blender leírások és oktató anyagok

 

Forrás: http://www.mindentbele.hu

Szerző: --Laszlo-- (2007 05 07)

Verzió: ???

Blender - Az első inditás

Bevező

Ezt az ismertetőt azoknak szánom, akik most inditották el előszőr a blendert. Nem modelezéssel foglalkozom most hanem a felhasználói felülettel. Sokszor hallom, hogy windows-hoz szokott emberek akik láttak már windows alatt futó 2/3 D -s alkalmazásokat nem találják magugat a blender alatt, idegen és furcsa a kezelőfelület, eltévednek benne.

Meglátjátok hogy ez nem így van, a kezelőfelület tökéletesen logikus felépítésü és rugalmasan változtatható.

Sajnos a mai világban kiölik az emberből a kreativitást, a windows megjelenése óta az a cél hogy minden

egyformán nézzen ki, minden ugyanott legyen és egy másodpercet se kelljen gondolkodni.

Ez nem baj, de sajnos ennek az a vége amit látok és korábban említettem, hogy ami egy kicsit sem úgy néz ki mint amit megszoktunk akkor máris szar, nem jó és ez bonyolult. Személyes megjegyzésem hogy itt a szemléletmódon kell változtatni.

A blender nem lázad és nem szándékosan más mint a megszokott alkalmazások, csak szabad kezet ad, logikus felépitésü és sok embernek ez kell.

Kezdjünk hozzá!

Egy kis kalandozás és személyes vélemény után térjünk vissza eredeti témánkhoz és inditsuk el :)


1. kép

A nyitókép után a következő képernyő fogad minket. Ebből az egyik lényeg nekünk a verziószám amit

a felső sorban kicsit középtől jobbra lilával kiemelve láthatunk, jelenleg 2.43.

Ez fontos lehet mert dinamikusan fejlődő alkalmazásról van szó, sürün jelennek meg újabb verziók és a kavarodás elkerülése végett jobb tisztázni a legelején.

Most jönne az a rész ahhol szépen sorba elmagyaráznám a menüket, de nem az jön hanem a blender szemlélet ismertetése. Itt nincsenek fixen leszögelt menüpontok és odaragasztott nézetek. Amit most látunk egy pillanat alatt át fogjuk rendezni megigérem:)

Ne nyúljunk még semmihez csak ha szólok:) ! Amit látunk az 3 teljesen egyenértékü ablak különböző tartalommal kitöltve. Az ablakok között határoló/elválasztó vonalak vannak amiket most vigyünk odébb !

Fogjuk az egeret és a kurzort vigyük a felső vonalhoz kb. ahhol a sárga vonal van (a kurzor átváltozik):


2. kép

Bal egérgombot () nyomvatartva vigyük lejjebb kb. ahogy a jobb képen látható. Máris megtaláltuk azokat a menüket amik az alapbeállításhoz kellenek (elérési utak, témák, openGL menük, stb..) , ha akarjuk állítsuk be nekünk megfelelően.

Korábban említettem hogy 3 teljesen egyenértékü ablakot látunk. Mire értettem ? Erre:


3. kép

Az ablakok tartalmát magunk határozzuk meg a fehérrel jelölt menüválasztó -val. Példázzunk egyet !

Fogjuk az egeret és vigyük a köv. képen látható fehér 1 -re ! Keressük ki a "3d View" -et , legalsó:) és katt.

Ha megvan akkor változnia kell a képnek méghozzá a jobb oldalon látható módon. Ha igy történt akkor az alsó menüpontnál - szintén jobb oldali kép 2-es - ugyanezt játszuk el.


4. kép

Ha ügyesek vagyunk akkor van 3 részünk és mindháromba beállítottuk a 3D -s nézetet, vagyis a szerkesztő oldalt, köv kép:


5. kép

Egy fontos szabály van, az a menü aktiv amelyik felett az egér van. Ez azért van, hogy ne legyen keveredés mert ha nyomok egy "akármi" billentyüt annak más lehet a hatása egy 3D-s ablakban, mint pl. egy IPO editorban (hogy mi az most mind1 :) ).

Próbáljuk is ki ! Vigyük az egeret a felső részhez és a középső egérgombot (ha nincs akkor egyszerre a jobb-balt) nyomva tartva kicsit pörgessük meg az egeret. Ha jól csináltuk akkor a képen a default kocka forog a méretráccsal együtt, vagyis körbenéztünk egy kicsit. Hagyjuk ahogy van és próbáljuk ki mindhárom ablakban !

Nekem valahogy igy sikerült:


6. kép

Természetesen vannak fix. nézetek is. Ezeket legkönnyebben a bill. jobb oldalán található numerikus billentyüzettel lehet beállítani. Az alapnézetekkel kezdjük ! Vigyük az egeret a felső részre (hogy az legyen az aktiv !) és nyomjuk meg a 7-est - felülnézet.

Csináljuk végig ! > Középső rész 1-es, előlnézet > és alsó rész 3-as oldalnézet.

A nézetekben nagyitani - kicsinyiteni a +, - , vagy a görgős egérnél a görgővel lehet (egérkurzor legyen az ablak felett, ne felejtsük el) , kicsit távolodjunk el (- gomb) .

Ha jól csináltuk akkor valami ilyesmit kell látni:


7. kép

Akkor szedjük még jobban szét a blendert ! Nem kötelező 3 részt nézni, lehet tőbb, vagy kevesebb is. Vigyük a kurzort a felső elválasztóvonalhoz és a jobb egérgombot () nyomjuk meg ! Egy kis táblázatnak kell megjelennie:


8. kép

Split Area -val lehet újabb részeket létrehozni (majd késöbb) , de most a Join Area kell nekünk. Katt rá és válasszuk ki a középső részt (egy nyil jelenik meg a két panel között és azzal lehet kiválasztani melyik rész nem kell) :


9. kép

Ha jól csináltuk akkor a kép jobb oldali részhez kell hasonlítani. Folytassuk tovább a nyirkálást !

Vigyük az egeret most a megmaradt két rész elválasztásához és játszuk el ugyanezt. Szintén az alsó rész nem kell nekünk.

Ha jól csináltuk akor egy csupasz blendert kapunk egy felülettel (jobb oldal):


10. kép

Még mindig nem az igazi. Sok felesleg van a képen ezért a header -t is tüntessük el:)

Vigyük az egeret alulra a menüre és -vel a már megszokott kis menüből válasszuk a "no header-t " :


11. kép

Most jó:)

Remélem sikerült tökéletesen használható felületet összehozni , de ha nem akkor legalább összezavartam mindenkit aki windowsos menühegyekhez szokott:)

Komolyodjunk meg egy kicsit:) ! Hozzuk létre a jó kis 3+ es nézetet !

Most már nem mutatok mindent képpel, de a lépéseket leírom csináljuk végig !

Csináljuk vissza a menüt > a képernyő aljához, a kis menüből "Add Header"

Osszuk 2 részre a képet > a képernyő valamelyik széléhez, a kis menüből "Split Area".

Máris van 2 részünk, de ez nem elég mert eredetileg 3 volt és annyi általában kell is, ugyhogy:

a képernyő valamelyik széléhez, a kis menüből "Split Area".

Máris visszacsináltuk az eredeti 3 részes felosztást, már csak a tartalmat kell visszacsinálni.

A felső rész menüjében válasszuk ki a "User Preferences" -t.

Az alsó rész menüjében válasszuk ki a "Buttons Window" -t.

Már a tartalom is stimmel, még az elrendezést kell visszacsinálni, huzigáljuk az elválasztó vonalat úgy ahogy az eredeti betöltésnél (legelső kép) volt.

Az lehetséges, hogy az alsó buttons window -nál a tartalom (gombok, menüpontok) fel vannak nagyitva, vagy túl kicsik.

Ha azon a részen nyomunk egy -t megjelenik egy " Panel Alignment" menü és ott tudunk választani hogy a tartalmat

függőlegesen, vagy vizszintesen helyezze el és ezzel együtt a méretet is igazitja. Ha ez sem elég ott a +,- gomb:)


12. kép

Miután visszaállítottuk az eredeti kinézetet osszuk tovább a beigért 3+ es nézetre !

A jelenlegi 3DView -et fogjuk tovább bontani, az egeret a középső résznél vigyük ki oldalra és -t nyomva "Split Area".

A választóvonalat kb. középre helyezzük el. Az egeret utána vigyük erre a vonalra és -t nyomva ismét "Split Area", de mivel 2 részünk van igy most csak egy részt tudunk választani ezért meg kell ismételnünk.

Ha ügyesek vagyunk ilyesmit kell látnunk:


13. kép

A jobb alsó képen már nincs menü és a nézetek is be vannak állítva. A menüt már megtanultuk eltüntetni ( a menü felett és "No Header") , a nézetbeállítást is átvettük (num. bill. ). Amiről még nem beszéltem az a kameranézet "0".

Vannak akik igy szeretnek szerkeszteni, megmondom öszintén én soha nem használtam ezt. Megmaradtam az eredeti 1 nézetes módszernél és ha kell egérrel vagy num. billentyüvel gyorsan abba a nézetbe váltok amit akarok.

Természetesen nem kell minden egyes inditáskor beállítani ezt. Ha bal felül a "file" - menüben a "Save Default Settings" -re nyomunk akkor ez a beállítás fog megjelenni mindig:


14. kép

Az eddig leírtak és ez a kis gyakorlat arra volt példa miként lehet saját izlésünk szerint átalakitani a felületet.

Természetesen nem mindig az izlés dönt, van mikor a munka kivánja meg amire most egy példát mutatok.

Animációnál hajlandó vagyok az IPO Editorban turkálni a testek mozgásgörbéjét szerkeszteni. Ekkor nekem egy viszonlag nagy IPO Editor részre van szükségem és a 3D-s szerkesztőrészt eldughatom. Mindezt egyszerüen pár egérmozdulattal eljátszhatom:


15. kép

Fogom a választóvonalakat és odébbhúzom, a menüből pedig azt választom ki amit akarok. Látható hogy a menüben azért van lehetőség a választásra:


16. kép

A neve is ablak tipus, a blendernek mindegy mit és hol jelenitesz meg a felhasználóra van bizva és az adott munkára.

Most hogy megtanultuk a kinézetet tetszés szerint variálni el kéne dönteni mivel folytassuk. Ebben a tutorban nem fogunk szerkeszteni, vannak erre kitünő tutorok amik a folytatásban nyújtanak segítséget.

Én a "Az első animációd 30+0 perc alatt" javasolom. Nem csak animról szól, hanem az alapoktól inditja a tudnivalókat, szóval pontosan az ami nekünk kell most. Keressetek rá a tutorlistában, vagy ha az adott oldalon amin ezt a tutort olvassátok nincsen akkor a google segit, tudom megnéztem:)

Végezetül egyet javasolok, kitartást - ne adjátok fel 1 hét után. Minden program szokatlan, de ha használjátok akkor annyira ráéreztek hogy nem bírjátok kikapcsolni majd.

Nem szabad elfelejteni, hogy folyamatosan fejlődő és szabadon / ingyenesen használható 3D-s alkalmazás.

Hivatalos web helye a www.blender.org. Nézzetek szét ott, szinte mindennapos új tutorok/leírások, nézzétek meg a galériában milyen szintü képeket lehet csinálni vele (oda általában normáslisabb képek kerülnek fel).

Sok sikert minden kezdő blenderesnek !

Szabó László ~ --Laszlo-- ( 2007.05. )