"Alap fém-anyag a Blenderben"
Részletek a hírekben!
 
   
 
 
Naprakész hírek...                                         240 fórumozó...                                         Számos magyar oktatóanyag...                                         Videóanyagok magyarul is...                                         Letölthető fájlok...                                         Textúrák...                                         Összegyűjtött linkek...
 
  Rólunk
Hírek
Fórum
Kihívás
Kapcsolatok
Galéria
Aktuális, 2015
2014, 2013
2012, 2011
2010, 2009
Leírások
Kezdő leckék
Haladó leckék
Egyéb leírás
Billentyűk
Videóanyagok
Kezdő videók
Haladó videók
Egyéb videók
Tippek, trükkök
Letöltés
BLEND fájlok
Textúrák
Linkajánló
Archivum
Projektek
BlendRace SokoTruck
Flipper MB game
 
 

Blender leírások és oktató anyagok

 

Készült a Blender v2.31 -hez

Modellezés lattice-vel


A Lattice egy nem-rendelelhető 3 dimenzios rácsozat. A fő felhasználása hogy plusz deformációt végezzünk a hozzá rendelhető gyermek objektumokon. Ezek a gyermek objektumok lehetnek Meshek, Surface-ek és Particle -k is.

Miért használjuk a Lattice-t a mesh deformálásához ahelyet hogy magát a mesh-t deformálnánk Szerkesztő módan?

Következzen egy pár érv:

  1. Először is: Mert könnyebb. Mivel a tárgyad xmillió pontból állhat, átméretezni, mozgatni őket nehézkes lehet. Ehelyett ha egyszerű lattice-t használsz a dolgod leegyszerűsödik mivel csak pár pontot kell elmozgatnod.

  2. Mert szebb. A deformácio amit kapsz jobban néz ki.

  3. Mert gyors! Elhelyezheted az összes vagy jónéhány gyermek tárgyadat egy rejtett rétegre és egyszerre deformálhatod őket.

  4. Mert jó gyakorlás. A lattice arra is használható hogy különböző verziokat gyárts egy meshből minimális plusz munkával kevesebb erőforrás felhasználásával. Ez optimális scene dizájnhoz vezet, lecsökkentve a modellezési munkát. A lattice nem hat a mesh felületének textura koordinátáira. Apró módosítások a meshen könnyen kivitelezhetők íly módon és nem változtatják meg magát a mesh-t.

Hogy működik?

A lattice hozzáadásával mindig egy 2x2x2 -es rácsot kapunk (úgy néz ki mint egy egyszerű kocka). Ezt tudod méretezni Object módban és változtatni a felbontását a Lattice panelen amit a szerkesztő gomboknál találsz (-es menü) U, V, W.

Ezen kezdeti lépések után tudod deformálni a lattice-t szerkesztő módban. A módosításokat folyamatosan nyomon tudod követni a gyerek objektumon. Az U, V, W értékek változtatására a lattice visszatér a kezdő poziciójába.

Most megnézünk egy nagyon egyszerű esetet, amelyikben a lattice-ünk leegyszerűsíti és felgyorsítja a modellező munkánkat.

Modelleztem egy egyszerű villát ehhez egy felsubdivide-olt plane- t használtam. Elég rondán néz ki, de a célnak most megfelel. Oldalnézetből természetesen teljesen lapos. Uhh, ez tényleg ronda (Figure 22.41, “Egy ronda villa.”). Az egyetlen fontos részlet hogy eléggé felvan subdivide-olva, hogy végre tudjuk rajta hajtani a deformációt. Mert ugye nem tudsz egy 2 pontból álló egyenest meghajlítani!

Figure 22.41. Egy ronda villa.

Egy ronda villa.

Felülnézetben adjuk hozzá a Lattice-t. Mielött megváltoztatnánk a felbontását, húzzuk szét, hogy teljesen lefedje a villa szélességét. (Figure 22.42, “A 2x2x2 Lattice.”). Ez nagyon fontos. Mivel a lattice pontjainak számát alacsonyan akarom tartani(nem sok értelme lenne ha ugyanannyi pontból állna mint a tárgyunk, igaz?) a felbontást kicsire kell állítanom, de a lattice méretének még megfelelőnek kell lennie.

Figure 22.42. A 2x2x2 Lattice.

A 2x2x2 Lattice.

Állítsuk be a lattice felbontását hogy végigérjen a villán. (Figure 22.43, “Használj megfelelő felbontást, de ne vidd túlzásba .”).

Figure 22.43. Használj megfelelő felbontást, de ne vidd túlzásba .

Használj megfelelő felbontást, de ne vidd túlzásba .

Most jön a mókásabb része a dolognak. Parentold a villát a Lattice-hoz,válaszd ki a villát aztán a lattice-t és nyomj +. Lépj a lattice-n szerkesztő módba és kezd el kiválasztani és méretezni a pontokat. (Figure 22.44, “Deformálni a lattice-t élvezet!”). Esetleg használhatod az X és Y tengely mentén való méretezést, hogy jobban irányíthasd a lattice mélységét.(elkerüljük hogy a villa vastagabb vagy vékonyabb legyen)

Figure 22.44. Deformálni a lattice-t élvezet!

Deformálni a lattice-t élvezet!

Megjegyzem ha mozgatjuk a villát fel és le a lattice-n belül a deformáció más és más részeire hat a tárgyunknak.

Ha végeztél szembőlnézetben, válts oldalnézetre. Válaszd ki és mozgasd el a megfelelő pontokat, hogy a kivánt hajlása meglegyen a villának. (Figure 22.45, “Hajlítgatás.”).

Figure 22.45.Hajlítgatás.

Hajlítgatás.

Innentől törölheted a latticet ha nem akarsz több gyermek tárgyat hozzáadni. De mielött ezt tennéd valószinűleg meg akarod tartani a deformációt! Válaszd ki a villát és nyomj ++ és kattints a Apply Lattice Deform? menüpontra.

Őrült vertexek

Néhány esetben bonyolultabb tárgyaknál elöfordulhat hogy a ++ megnyomására a tárgyunk ugy néz ki mintha megcsavarodna. Ez nem valós. Csak lépj ki és be a szerkesztő módba (TAB) és a mesh visszaáll a megfelelő deformációt felvéve.

Figure 22.46.Egy szép villa.

Egy szép villa.

Használhatod a lattice-t annak a modellezésre hogy a tárgyunk felveszi egy másik tárgy formáját. Például vess egy pillantást a következő jelenetre. Modelleztem egy üveget, és szeretném a karakteremet belezárni. Megérdemli (Figure 22.47, “Szegény srác ...”).

Figure 22.47.Szegény srác...

Szegény srác...

Add a lattice-t a karakterhez. Nem használtam túl nagy felbontást a lattice-hoz. Átméreteztem X és Y hogy passzoljon a karakterhez. (Figure 22.48, “Hajlítgatás.”).

Figure 22.48. Hajlítgatás.

Hajlítgatás.

Parentold a karaktert a lattice-hoz, és méretezd át megint, hogy illeszkedjen az üveghez (Figure 22.49, “Méretezd a lattice-t hogy passzoljon az üveghez.”).

Figure 22.49. Méretezd a lattice-t hogy passzoljon az üveghez.

Méretezd a lattice-t hogy passzoljon az üveghez.

Most lépj a lattice szerkesztő módjába. Nyomd meg az Outside gombot a Lattice panelen a szerkesztő menüben() hogy kikapcsold a belső pontjait a lattice-nak. Késöbb visszakapcsoljuk. Mozgasd a pontokat amíg a karakter nem passzol tökéletesen az üveghez (Figure 22.50, “Szerkeszd a Lattice-t és szegény srác kényelmesebben érzi magát az üvegben.”).

Figure 22.50. Szerkeszd a Lattice-t és szegény srác kényelmesebben érzi magát az üvegben .

Szerkeszd a Lattice-t és szegény srác kényelmesebben érzi magát az
 üvegben.

Kiválaszthatod a lattice -t és csinálhatod a modellezést az egyik 3D ablakban a Local View-t használva miközben látod az eredményt a másik ablakban ahol Global View-t használsz, kényelmesebbé téve ezzel a modellezést. (Figure 22.51, “Claustrophobic?”).

Figure 22.51. Claustrophobic?

Claustrophobic?

A lattice használata nélkül sokkal több vertex-totojgatást kéne végeznünk hogy deformáljuk a karaktert (Figure 22.52, “Végső Render. Hidd el nekem, megérdemelte!”).

Mivel a lattice -k támogatják az RVK-t is (vertex animáció) , érdekes hatások érhetőek el ezzel az eszközzel.

Figure 22.52. Végső Render. Hidd el nekem, megérdemelte!

Végső Render. Hidd el nekem, megérdemelte!

A lattice-oknak sokféle felhasználása lehet ahol folyékony-szerű deformáció szükséges. Például a Dzsin kiszabadul a lámpából, vagy a rajzfilm karakternek kiugrik a szeme. Jó szórakozást!