Írta: Szabó István as stewet (2007)
Verzió: 2.44
Layer Manager Script
Szeretnék közkinccsé tenni egy újabb remek python script-et Mariano Hidalgo "tollából". Köztudott tény, hogy a Blender egyik nagyon kényelmes eszköze a réteg (fólia)-kezelés. 20 ilyen külünönálló fóliára dolgozhat az alkotó, melynek ki/be kapcsolása könnyíti a munkát.
A Rétegkezelő Gombok
A Réteg Használata
Alapértelmezetten az első rétegen dolgozhatunk. (Sor)Számot kapott minden fólia, és a billentyűzet számsorai váltják az aktuális réteget. A fenti képen látható aktív réteg az []-el, ebben a sorban az utolsó a nullás []-el számmal aktivizálható. Az alsó (második sor) rétegeket az [AltKEY]-el együtt leütött számbillenytű kapcsolja be. Magyar billentyűzeten az [öKEY] az összes réteget bekapcsolja. Egynél több, de nem az összes réteget a [Shif] nyomvatartása mellett a pointerrel kattints a megejeleníteni kívánt réteg gombjára.
Több Réteg Bekapcsolása
A réteg előnyei
Egyszerű jeleneteknél elegendő egy réteget használni a munkához, de sokszor előfordulhat, hogy egy tárgyat duplikálunk [+]-el vagy [+]-el, de nem akarjuk azonnal használni. A szerkesztés(ek) során viszont zavaró lehet a duplikált tárgy jelenléte, ezért azt másik rétegre áttesszük - kijelölés [] - [] és Click a kívánt réteg gombjára. Összetett jelenet esetén óriási előny, hogy a jelenet összes tárgyát külön-külön láthatóvá téve tudunk rendert készíteni. Később össze lehet őket egy képbe manipulálni, (kompozitálás), ehhez, ha megfelelő formátumba rendereled a képet a Video Sequencer ad nagy segítséget. Ez a leírás nem tér ki a Sequencer használatára, csupán utalást tettem rá. --Laszlo- egyik fentebb leírt módszerrel készült beállítását meg is mutatom képben:
A Video Sequencer Használata
A Hátrány...
Amikor már jó sok rétegre jó sokmindent rápakoltál, elég nehéz megjegyezni, mit hova tettél. Nincs más hátra, be kell kapcsolni az összes fóliát, hogy egyáltalán lásd, mi hol van.
A Megoldás
A megoldás a Layer Manager Script használata. A Rétegeknek nevet adhatsz, így pontosan tudod, hogy a tárgyaid hol találhatók, persze a fólia-nevek hangzatosak legyenek, hogy rögtön felismerd. A gyári kódot magyarítottam, tehát a help-pointer tájékoztat, hogy az éppen használni kívánt gomb, menü milyen célt szolgál. Nem akarom elhallgatni a script hátrányát sem. Sajnos az amúgy is néha szűkös szerkesztő-terület ablakát (ablakait) fel kell osztani, ahol a kód grafikus felülete fut.
A Script Felülete
A képen látható felosztás ugyan szűkíthető, de lehet, hogy ez néhányotoknak kellemetlen macerát jelent. Döntsd el, hogy használod e a scriptet előnyeivel és hátrányaival együtt... Igen! Hallok a háttérben még egy beszólást! Idézem: "...és ha nem fér el a kivánt név a gombon?" Erre több megoldás létezik:
1. Használj rövidebb nevet (egyébként érdekes módon, engedi az ékezetes karaktereket is)
2. Programozd át a kódot! Egyszerű, mert az alább leírt programsort ha megkeresed, és a 120-as értéket átírod nagyobb számra, a gomb szélesebb lesz, így kényelmesen ráfér tetszőleges hosszúságú karakter-sorozat. (Persze ennek következtében a képernyő-felosztást is meg kell szélesíteni - tipikus esete a "valamit mindig valamiért" közmondásnak) Tehát a programsor:
Draw.PushButton(names[i], i+0, 50, offset + 375 -(18*i), 120, 16, "Réteg-Név Megváltoztatása - Click")
2.1 Könnyebb dolgod van, ha a script-ablakban bekapcsolod a programsorok sorszámozásának gombját, hogy még könnyebben megtaláld a fentebb leírt kódot. (Pláne, ha elárulom, hogy ez a 342. sorban van) :-)
A Programsorok sorszámozásának bekapcsolása
Kód-Komment Képekben
Egyedüli Réteg
Lehet bármennyi bekacsolt réteged, a kis gomb aktivizálásával az ő rétege lesz csak bekapcsolva
Réteg-Kapcsoló
Clickre BE/KI kapcsolható a fólia (Egyszerre akár több réteg is működtethető, vagy inaktívvá tehető)
Objektum Kiválasztás
Egy hasznos eszköz. Ha elnevezted a létrehozott tárgyadat, ([] Link and Materials panel OB: mezőjében), akkor ezt a gombot használva egy menüből kijelölheted a kívánt tárgyat műveletre. Név szerint kiválszthatod. Ha nem nevezted el, akkor a program által adott névből kell választanod.
A Kijelölhető Objektumok Menüje
A Tárgy Elnevezése (itt az OB: Cube) látható
Létrehozhatsz saját beállításokat, vagy akár egy rétegbeállításból is importálhatod a jellemzőket.
No Comment
No Comment
Epilógus
Remélem sokaknak tudtam segíteni, és a munkátokat megkönnyíti a használata. Bármilyen kérdésed lenne ezzel a kóddal kapcsolatban, a Fórumon megtalálsz! Többszöri átolvasás után, ha maradtak volna helyesírási hibák, elnézést kérek érte.