"Hordó modellezése és Textúrázása"
Részletek a hírekben!
 
   
 
 
Naprakész hírek...                                         240 fórumozó...                                         Számos magyar oktatóanyag...                                         Videóanyagok magyarul is...                                         Letölthető fájlok...                                         Textúrák...                                         Összegyűjtött linkek...
 
  Rólunk
Hírek
Fórum
Kihívás
Kapcsolatok
Galéria
Aktuális, 2015
2014, 2013
2012, 2011
2010, 2009
Leírások
Kezdő leckék
Haladó leckék
Egyéb leírás
Billentyűk
Videóanyagok
Kezdő videók
Haladó videók
Egyéb videók
Tippek, trükkök
Letöltés
BLEND fájlok
Textúrák
Linkajánló
Archivum
Projektek
BlendRace SokoTruck
Flipper MB game
 
 

Blender leírások és oktató anyagok

 

Írta: Szabó István as stewet (2007)

Verzió: 2.44

Layer Manager Script

Szeretnék közkinccsé tenni egy újabb remek python script-et Mariano Hidalgo "tollából". Köztudott tény, hogy a Blender egyik nagyon kényelmes eszköze a réteg (fólia)-kezelés. 20 ilyen külünönálló fóliára dolgozhat az alkotó, melynek ki/be kapcsolása könnyíti a munkát.


A Rétegkezelő Gombok

A Réteg Használata

Alapértelmezetten az első rétegen dolgozhatunk. (Sor)Számot kapott minden fólia, és a billentyűzet számsorai váltják az aktuális réteget. A fenti képen látható aktív réteg az []-el, ebben a sorban az utolsó a nullás []-el számmal aktivizálható. Az alsó (második sor) rétegeket az [AltKEY]-el együtt leütött számbillenytű kapcsolja be. Magyar billentyűzeten az [öKEY] az összes réteget bekapcsolja. Egynél több, de nem az összes réteget a [Shif] nyomvatartása mellett a pointerrel kattints a megejeleníteni kívánt réteg gombjára.


Több Réteg Bekapcsolása

A réteg előnyei

Egyszerű jeleneteknél elegendő egy réteget használni a munkához, de sokszor előfordulhat, hogy egy tárgyat duplikálunk [+]-el vagy [+]-el, de nem akarjuk azonnal használni. A szerkesztés(ek) során viszont zavaró lehet a duplikált tárgy jelenléte, ezért azt másik rétegre áttesszük - kijelölés [] - [] és Click a kívánt réteg gombjára. Összetett jelenet esetén óriási előny, hogy a jelenet összes tárgyát külön-külön láthatóvá téve tudunk rendert készíteni. Később össze lehet őket egy képbe manipulálni, (kompozitálás), ehhez, ha megfelelő formátumba rendereled a képet a Video Sequencer ad nagy segítséget. Ez a leírás nem tér ki a Sequencer használatára, csupán utalást tettem rá. --Laszlo- egyik fentebb leírt módszerrel készült beállítását meg is mutatom képben:


A Video Sequencer Használata

A Hátrány...

Amikor már jó sok rétegre jó sokmindent rápakoltál, elég nehéz megjegyezni, mit hova tettél. Nincs más hátra, be kell kapcsolni az összes fóliát, hogy egyáltalán lásd, mi hol van.

A Megoldás

A megoldás a Layer Manager Script használata. A Rétegeknek nevet adhatsz, így pontosan tudod, hogy a tárgyaid hol találhatók, persze a fólia-nevek hangzatosak legyenek, hogy rögtön felismerd. A gyári kódot magyarítottam, tehát a help-pointer tájékoztat, hogy az éppen használni kívánt gomb, menü milyen célt szolgál. Nem akarom elhallgatni a script hátrányát sem. Sajnos az amúgy is néha szűkös szerkesztő-terület ablakát (ablakait) fel kell osztani, ahol a kód grafikus felülete fut.


A Script Felülete

A képen látható felosztás ugyan szűkíthető, de lehet, hogy ez néhányotoknak kellemetlen macerát jelent. Döntsd el, hogy használod e a scriptet előnyeivel és hátrányaival együtt... Igen! Hallok a háttérben még egy beszólást! Idézem: "...és ha nem fér el a kivánt név a gombon?" Erre több megoldás létezik:

1. Használj rövidebb nevet (egyébként érdekes módon, engedi az ékezetes karaktereket is)

2. Programozd át a kódot! Egyszerű, mert az alább leírt programsort ha megkeresed, és a 120-as értéket átírod nagyobb számra, a gomb szélesebb lesz, így kényelmesen ráfér tetszőleges hosszúságú karakter-sorozat. (Persze ennek következtében a képernyő-felosztást is meg kell szélesíteni - tipikus esete a "valamit mindig valamiért" közmondásnak) Tehát a programsor:

Draw.PushButton(names[i], i+0, 50, offset + 375 -(18*i), 120, 16, "Réteg-Név Megváltoztatása - Click")

2.1 Könnyebb dolgod van, ha a script-ablakban bekapcsolod a programsorok sorszámozásának gombját, hogy még könnyebben megtaláld a fentebb leírt kódot. (Pláne, ha elárulom, hogy ez a 342. sorban van) :-)


A Programsorok sorszámozásának bekapcsolása

Kód-Komment Képekben


Egyedüli Réteg

Lehet bármennyi bekacsolt réteged, a kis gomb aktivizálásával az ő rétege lesz csak bekapcsolva


Réteg-Kapcsoló

Clickre BE/KI kapcsolható a fólia (Egyszerre akár több réteg is működtethető, vagy inaktívvá tehető)


Objektum Kiválasztás

Egy hasznos eszköz. Ha elnevezted a létrehozott tárgyadat, ([] Link and Materials panel OB: mezőjében), akkor ezt a gombot használva egy menüből kijelölheted a kívánt tárgyat műveletre. Név szerint kiválszthatod. Ha nem nevezted el, akkor a program által adott névből kell választanod.


A Kijelölhető Objektumok Menüje


A Tárgy Elnevezése (itt az OB: Cube) látható


Létrehozhatsz saját beállításokat, vagy akár egy rétegbeállításból is importálhatod a jellemzőket.


No Comment


No Comment

Epilógus

Remélem sokaknak tudtam segíteni, és a munkátokat megkönnyíti a használata. Bármilyen kérdésed lenne ezzel a kóddal kapcsolatban, a Fórumon megtalálsz! Többszöri átolvasás után, ha maradtak volna helyesírási hibák, elnézést kérek érte.