"Hordó modellezése és Textúrázása"
Részletek a hírekben!
 
   
 
 
Naprakész hírek...                                         240 fórumozó...                                         Számos magyar oktatóanyag...                                         Videóanyagok magyarul is...                                         Letölthető fájlok...                                         Textúrák...                                         Összegyűjtött linkek...
 
  Rólunk
Hírek
Fórum
Kihívás
Kapcsolatok
Galéria
Aktuális, 2015
2014, 2013
2012, 2011
2010, 2009
Leírások
Kezdő leckék
Haladó leckék
Egyéb leírás
Billentyűk
Videóanyagok
Kezdő videók
Haladó videók
Egyéb videók
Tippek, trükkök
Letöltés
BLEND fájlok
Textúrák
Linkajánló
Archivum
Projektek
BlendRace SokoTruck
Flipper MB game
 
 

Blender leírások és oktató anyagok

 

Szerző: Stewet (2008 01 26)

Téglafal, kőfal Készítése Blenderben...

avagy hogyan lehetünk kőművesek

2008 január 7-én volt olvasható a hivatalos oldalon, hogy egy újabb script látott napvilágot Paul Spooner jóvóltából, és megosztotta ezt a Blender közösséggel. Annyira egyértelmű a használata, hogy szokásomtól eltérve elég rövid tutorialt olvashattok erről a dologról, és a kísérletezgetés(eke)t is rátok bízom.

A script-tet magyarítottam, tehát a feliratok és a buborékokban megjelenő szöveg is segít az alkotásban. A legjobb, ha rögtön túlesünk egy-két kötelező dolgon, és nekieshetünk az alkotásnak.

Mielőtt építkeznénk

Mint az a scriptek használatakor kötelező, a képernyő területét meg kell osztani, hogy tudjon valamelyik ablakban futni a kód.


Ablak Felosztása

Ekkor két lehetőségünk van. Az egyik: Bármelyik ablakban át kell váltani Text Editor-ra, ahol a File menüből az Open parancs segítségével kitallózható a python állomány, amit a (JobbEgérGomb) Execute Script parancsával futtathatunk.


Text Editor


File - Open (a py állomány tallózása)


Script Futtatása ()

Ez elég macerásnak tűnhet, és minden alkalommal el kell végezni a fentebb leírtakat, hogy az alkotó "hozzájusson" a kódhoz. De, mint azt említettem, van egy másik - szerintem - kényelmesebb megoldás. A scriptet egyszerűen be kell másolni a telepített blender útvonalába. C:\Program Files\Blender Foundation\Blender\.blender\scripts\ - Ezt a Windows felhasználók alkalmazhatják, Linuxon egyszerűbb, ott ahova kicsomagoltad a .blender/script helyre kell másolni. (Linux segítséget meridian és László adott)

Ha a scriptek közé másoltuk a kódot, akkor az ablak megosztása után a Script Window-ra kell átváltani, itt pedig a Script->Wizard-ból elérhető a futtatás. Ennek meg van az az előnye, hogy itt, állandóan elérhető a kód, és rögtön lehet alkalmazni.


Script Window


A Kód a Wizardból futtatható

A kódról

Az Auto Masory megközelítőleg jó fordításban - Automatikus falazás, falazat, kőművesség - jelent, de lássuk, mit is mutat a már magyarított kód!


A Felhasználói Felület - GUI

Akinek jó a szeme, rögtön kiszúrja kb középen, hogy egy funkció nincs lefordítva, nevesítve: Row Weight 0.5000 - Nem arról van szó, hogy nem tudom a fordítást, hanem a velejáró vizuális információ nincs kapcsolatban az értelmével. - Sor Súly - Hogy a "zavar" teljes legyen, a lefordított buborék képét is mutatom:


GUI a buborékkal

Akinek van ötlete, hogy ebben az esetben hogyan kell értelmezni az angol feliratot, kérem hozzászólásában tudassa velünk, és én javítom a srciptet - előre is thx! De haladjunk tovább, mert jönnek az érdekességek és némi magyarázat képekkel illusztrálva. Az alapbeállításokat használva az alábbi falat készíti el a kód:


Alapbeállítású Generált Fal

A számok egységekben értendők. A teljes fal 20 egység magas és 40 egység széles. Az ablakok (ajtók) szögletességén (ha aktív) azt kell érteni, hogy a belső keretük nem merőleges a fal síkjára, hanem mint egy lőrés, ferdék befelé.(Bár a befelé nézőpont kérdése)

Az oromzat bekapcsolásával még érdekesebb fal készíthető.


Fal, oromzattal

A fal paramétereinél látható egy menü, ami alapértelmezetten Egyenes Él(ek) állapotú. Mit is jelent ez? Mint az a fentebbi képen is jól látható, a fal szélei egyenesek. Vagyis nincsen kiugró tégla a végeken. De mi lesz, ha az Eltolt Él(ek) menüpontot használjuk?


Eltolt Élek

Mit tud a habarcs? (Azon kívül, hogy összefogja a téglákat, mármint szakmailag) és hogyan is néz ki? És az élletörés? Mindez egy képben:


A Habarcs és a téglák élletörése (0.1000) közelről (alapbeállításokkal)

Játszunk néhány beállítással a habarcs kapcsán:


Habarcs W: 0.2000 - Növeli a téglák közötti rést (a tégla méretét csökkenti)


Habarcs W: 0.0200 - Csökkenti a téglák közötti rést (a tégla méretét növeli)


HabarcsD 0.3000 - D (Deep) - Milyen mély a habarcs (a tégla felszinétől számítva)

Az élletörés a tégla élein látható. Alapértelmezetten 0.1000 (fentebb az alapbeállítások képén jól látható, de nézzük egy kisebb érték esetén milyen lesz?


Élletörés: 0.0200

Mielőtt befejezném...

Itt be is fejezhetném a leírást, tutorialt, de van itt egy érdekesség. Többségünk úgy gondolja, hogy a fal építése mindig egyenes vonal mentén történik. Nem, ez ebben az esetben tévedés. Itt a lehetőség, hogy görbe falat építsünk, és akár egy bástyát is húzhatunk egy jövőben elrabolni kívánt kishercegnő számára.

Kell ehhez egy görbe.


Görbe hozzáadása a jelenethez


A Görbe (felülnézetben - Num)

és készítsük el a falat, de ügyeljünk, hogy a görbe legyen kijelölve!


A görbére épített fal

Nincs szándékomban eltitkolni azt, hogy ha a görbén egy pontot sarokszerűen alakítunk ki, (görbe-szerkesztő módban ), akkor a ráépített falakon elég furcsán "alakulnak" a téglák.


Sarokfal téglái (picit fura) :-)

A megoldás, hogy a fal széleinek beállítását Eltolásra kell állítani, generálni két falat, az egyiket elforgatni 90°-al és az illeszkedő téglákat manuálisan kell beigazítani. Edit Mode-ban az -el darabonként kijelölhetőek a téglák, tehát a fent említett művelet nem túl bonyolult. Mutatom:


Falvégek Illesztése

Lássunk, egy körfalat, melyet görbe segítségével generáltam:


Circle görbére generált fal

Ha az elkészült falat "eldöntjük", máris készen van a padlózat, vagy kövezett út.


Kövezett Út

(a kép eredeti forrása: http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=105507&page=3)

Eljött a kísérletezgetések ideje. Az a javaslatom, hogy a már legenerált falat, falakat ne töröld ki, hanem tedd másik rétegre, így könnyebben szemrevételezhetőek a különböző beállítások közötti különbségek. (Figyelem, a fal két objektum. Az egyik a téglasor, a másik a habarcs!!) Többféle értékek alapján létrehozott falak eredményét egy AO renderben mutatom:


Falak

(a kép eredeti forrása: http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=105507)

Befejezésül

Nincs más hátra, mutatok egy saját, szinte alapbeállításokkal létrehozott fal képet. Mindenkinek jó szórakozást kívánok a script használathához, de ne feledjétek... a modellezést nem lehet pótólni!!


Fal, ajtó és ablak nélkül

Többszöri átolvasás után, ha maradtak volna helyesírási hibák, elnézést érte, a segítő szándék vezetett.

Szabó István as stewet (2008)