Szerző: Stewet (2008 01 26)
Téglafal, kőfal Készítése Blenderben...
avagy hogyan lehetünk kőművesek
2008 január 7-én volt olvasható a hivatalos oldalon, hogy egy újabb script látott napvilágot Paul Spooner jóvóltából, és megosztotta ezt a Blender közösséggel. Annyira egyértelmű a használata, hogy szokásomtól eltérve elég rövid tutorialt olvashattok erről a dologról, és a kísérletezgetés(eke)t is rátok bízom.
A script-tet magyarítottam, tehát a feliratok és a buborékokban megjelenő szöveg is segít az alkotásban. A legjobb, ha rögtön túlesünk egy-két kötelező dolgon, és nekieshetünk az alkotásnak.
Mielőtt építkeznénk
Mint az a scriptek használatakor kötelező, a képernyő területét meg kell osztani, hogy tudjon valamelyik ablakban futni a kód.
Ablak Felosztása
Ekkor két lehetőségünk van. Az egyik: Bármelyik ablakban át kell váltani Text Editor-ra, ahol a File menüből az Open parancs segítségével kitallózható a python állomány, amit a (JobbEgérGomb) Execute Script parancsával futtathatunk.
Text Editor
File - Open (a py állomány tallózása)
Script Futtatása ()
Ez elég macerásnak tűnhet, és minden alkalommal el kell végezni a fentebb leírtakat, hogy az alkotó "hozzájusson" a kódhoz. De, mint azt említettem, van egy másik - szerintem - kényelmesebb megoldás. A scriptet egyszerűen be kell másolni a telepített blender útvonalába. C:\Program Files\Blender Foundation\Blender\.blender\scripts\ - Ezt a Windows felhasználók alkalmazhatják, Linuxon egyszerűbb, ott ahova kicsomagoltad a .blender/script helyre kell másolni. (Linux segítséget meridian és László adott)
Ha a scriptek közé másoltuk a kódot, akkor az ablak megosztása után a Script Window-ra kell átváltani, itt pedig a Script->Wizard-ból elérhető a futtatás. Ennek meg van az az előnye, hogy itt, állandóan elérhető a kód, és rögtön lehet alkalmazni.
Script Window
A Kód a Wizardból futtatható
A kódról
Az Auto Masory megközelítőleg jó fordításban - Automatikus falazás, falazat, kőművesség - jelent, de lássuk, mit is mutat a már magyarított kód!
A Felhasználói Felület - GUI
Akinek jó a szeme, rögtön kiszúrja kb középen, hogy egy funkció nincs lefordítva, nevesítve: Row Weight 0.5000 - Nem arról van szó, hogy nem tudom a fordítást, hanem a velejáró vizuális információ nincs kapcsolatban az értelmével. - Sor Súly - Hogy a "zavar" teljes legyen, a lefordított buborék képét is mutatom:
GUI a buborékkal
Akinek van ötlete, hogy ebben az esetben hogyan kell értelmezni az angol feliratot, kérem hozzászólásában tudassa velünk, és én javítom a srciptet - előre is thx! De haladjunk tovább, mert jönnek az érdekességek és némi magyarázat képekkel illusztrálva. Az alapbeállításokat használva az alábbi falat készíti el a kód:
Alapbeállítású Generált Fal
A számok egységekben értendők. A teljes fal 20 egység magas és 40 egység széles. Az ablakok (ajtók) szögletességén (ha aktív) azt kell érteni, hogy a belső keretük nem merőleges a fal síkjára, hanem mint egy lőrés, ferdék befelé.(Bár a befelé nézőpont kérdése)
Az oromzat bekapcsolásával még érdekesebb fal készíthető.
Fal, oromzattal
A fal paramétereinél látható egy menü, ami alapértelmezetten Egyenes Él(ek) állapotú. Mit is jelent ez? Mint az a fentebbi képen is jól látható, a fal szélei egyenesek. Vagyis nincsen kiugró tégla a végeken. De mi lesz, ha az Eltolt Él(ek) menüpontot használjuk?
Eltolt Élek
Mit tud a habarcs? (Azon kívül, hogy összefogja a téglákat, mármint szakmailag) és hogyan is néz ki? És az élletörés? Mindez egy képben:
A Habarcs és a téglák élletörése (0.1000) közelről (alapbeállításokkal)
Játszunk néhány beállítással a habarcs kapcsán:
Habarcs W: 0.2000 - Növeli a téglák közötti rést (a tégla méretét csökkenti)
Habarcs W: 0.0200 - Csökkenti a téglák közötti rést (a tégla méretét növeli)
HabarcsD 0.3000 - D (Deep) - Milyen mély a habarcs (a tégla felszinétől számítva)
Az élletörés a tégla élein látható. Alapértelmezetten 0.1000 (fentebb az alapbeállítások képén jól látható, de nézzük egy kisebb érték esetén milyen lesz?
Élletörés: 0.0200
Mielőtt befejezném...
Itt be is fejezhetném a leírást, tutorialt, de van itt egy érdekesség. Többségünk úgy gondolja, hogy a fal építése mindig egyenes vonal mentén történik. Nem, ez ebben az esetben tévedés. Itt a lehetőség, hogy görbe falat építsünk, és akár egy bástyát is húzhatunk egy jövőben elrabolni kívánt kishercegnő számára.
Kell ehhez egy görbe.
Görbe hozzáadása a jelenethez
A Görbe (felülnézetben - Num)
és készítsük el a falat, de ügyeljünk, hogy a görbe legyen kijelölve!
A görbére épített fal
Nincs szándékomban eltitkolni azt, hogy ha a görbén egy pontot sarokszerűen alakítunk ki, (görbe-szerkesztő módban ), akkor a ráépített falakon elég furcsán "alakulnak" a téglák.
Sarokfal téglái (picit fura) :-)
A megoldás, hogy a fal széleinek beállítását Eltolásra kell állítani, generálni két falat, az egyiket elforgatni 90°-al és az illeszkedő téglákat manuálisan kell beigazítani. Edit Mode-ban az -el darabonként kijelölhetőek a téglák, tehát a fent említett művelet nem túl bonyolult. Mutatom:
Falvégek Illesztése
Lássunk, egy körfalat, melyet görbe segítségével generáltam:
Circle görbére generált fal
Ha az elkészült falat "eldöntjük", máris készen van a padlózat, vagy kövezett út.
Kövezett Út
(a kép eredeti forrása: http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=105507&page=3)
Eljött a kísérletezgetések ideje. Az a javaslatom, hogy a már legenerált falat, falakat ne töröld ki, hanem tedd másik rétegre, így könnyebben szemrevételezhetőek a különböző beállítások közötti különbségek. (Figyelem, a fal két objektum. Az egyik a téglasor, a másik a habarcs!!) Többféle értékek alapján létrehozott falak eredményét egy AO renderben mutatom:
Falak
(a kép eredeti forrása: http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=105507)
Befejezésül
Nincs más hátra, mutatok egy saját, szinte alapbeállításokkal létrehozott fal képet. Mindenkinek jó szórakozást kívánok a script használathához, de ne feledjétek... a modellezést nem lehet pótólni!!
Fal, ajtó és ablak nélkül
Többszöri átolvasás után, ha maradtak volna helyesírási hibák, elnézést érte, a segítő szándék vezetett.
Szabó István as stewet (2008)
