Forrás: http://www.mindentbele.hu
Szerző: --Laszlo-- (2005 09 26)
Verzió: ???
Víz
Aki még nem foglalkozott vizzel annak talán tudok újdonságot mutatni. Nos a víz plane-ből készült. Az anyagbeállítást a képek mutatják. Látható hogy egy kis kéket belevittem a vizbe, de a valóságban azért a viz sem kék :)
1. Anyagbeállítás
2. További beállítások
Felvetödött egy olyan probléma a képnél, hogy az árnyékok egyenesek voltak. Az anyagbeállítás miatt hullámosnak néz ki a vizfelszin, de maga a viz plane-ből van, ami sik ezért árnyéka sincs. A feladat adott, csinálni kell egy kis hullámot. Ezt a wave effektel értem el.
Jelöljük ki a vizet és menjün át a -vel az "Object" alá és keressük meg az "Effects" fület. Mielött beállítjuk az effektet a plane-t edit módban subdivide-eljük párszor (szépen magyarul), hogy megfelelő részletességet adjon a hullámzáshoz.
Fontos az is, hogy a plane-nek az "size Z" is értéket kapjon. Igaz hogy a plane sik, de a wave effekttel már adunk "Z" kiterjesztést is.
A példában a plane mérete: 4x4x4.
4. Plane
Ha ezzel megvagyunk térjünk vissza edit módból és az Effektek alatt nyomjunk egy "NewEffect"-t és állítsuk be "wave"-re.
4. Beállítások
Ha jól csináltuk akkor a plane már elkezdett csavarodni, hullámosodni.
5. Hullám
A hullám finomhangolását az effekt fül alatti táblázatban lehet elvégezni.
6. Finomhangolás
A Sta X,Y koordinátákkal azt állítjuk be, hogy hol legyen a hullámzás központja. Alatta a hullám sebességét, magasságát, szélességét és intenzitását (bár utóbbi lehet nem pontos megfogalmazás) lehet beállítani.
Továbbá a jobb oldali részen be lehet állítani a hullámzás kezdetét, élettartalmát. Mindennek azért van jelentősége, mert a wave effekt "időben" zajlik, vagyis egy animációnál a hullám hullámozni fog.
Hangoljuk be a hullámot ehhez a plane nagysághoz. Mivel egy medencéről van szó zárt térben ezért nem kell égig érő hullámokat csinálni, finom hullámokat csináltam.
7. Hullámok
Nos ez még nem jó igy. A hullámzás általában nem ilyen tökéletes. Ahhoz hogy összezavarjuk a vizet kell még pár hullám. A megoldás egyszerü, eljátszuk ugyanazt mint eddig, csak más beállításokkal, nyomjunk még 1x a "NewEffect"-re és állítsuk be azt is. Látható a képen, hogy nekem 5 wave effekt van beállítva (5 kis kocka a "NewEffect" alatt).
Mindegyiknek más a középpontja és a hullám jellemzője. Ezzel finomítottam rajta, hiszen a hullám visszaverődést is valahogy szimulálni kell.
8. Akinek kell, az tud még rajta finomítani
Mivel a hullámeffektnek is köze van az idő-hőz, ezért figyelembe kell venni ezt is. Ha a 3D-s ablakban nyomunk egy +
-t ami elinditja az animációt, akkor észreveszi mindenki miről beszéltem.
9. A végén csináltam egy közeli rendert a vízről
