Forrás: --
Szerző: stewet (2006 09 10)
Verzió: Blender 2.36
Gyors Mélységélesség a QuickDoF Scripttel
A Vector Blur Tutorial hozzászólásaiban Leon "kamera fókusz" kérdésére nem reagáltam, viszont pótolom a hiányosságot ezzel a tutorral. Előljáróban meg kell említenem, hogy ezzel a scripttel ugyan gyorsan és egyszerűen lehet a kamera fókuszát beállítan, de ennek ára van, a minőség. Szebb képet alkot a Kompozit DOF-ja, de ha végigolvasod és elkészíted a tutort, döntsd el, hogy melyiket fogod használni!
Megjegyzés: A képeken egy nagyon egyszerű jelenetet állítottam össze (általában hasonló objektumokat láttam majdnem minden tutorban), de a lényeg - remélem - látható lesz. Nézzük!
Az alap-jelenet renderelt képe - (nevetni nem ér) :-)
Script futtatása
A script
A scriptet a szokásos módon is betölthetjük - Split Area -> Text Editor -> File/Open és futtatás. Billentyűzetről az [Alt] vagy a script képernyőn
(JobbEgérGomb) Execute Script menüpont választásával. (lásd kis kép)
A másik lehetőség, hogy magát a py kiterjesztésű állományt egyszerűen bemásoljuk a Blender telepítési útvonalába - a Script mappába (win esetén, sajnos Linuxról nem tudok nyilatkozni)
Ez utóbbi módot választva a képernyő megosztás után válasszuk ki a -ot
Scripts Window
és a Script menü Render almenüjéből állandóan elérhetővé válik a DoF (lásd nagy kép) - a futtatás ilyenkor automatikusan megtörténik!
Nos eleinte hibaüzenetet kapunk, ha a script futtatásakor nincs a kamera kiválasztva. Előbb utóbb hozzá kell szokni, hogy a DoFScript futtatása előtt a kamera ki legyen jelölve.
Hibaüzenet
A kép mindent elmond a következő lépésekről
Az alapértelmezett beállításkor a mellékelt kép mutatja az Empty helyét a jelenetben (felülnézet) - Látható, hogy -el kijelöltem a mozgatás miatt.
Empty helye
Úgy döntöttem, hogy a kamerához képest a legtávolabbi gömbhöz helyezem el az Empty-t, ami azt jelenti, hogy a kamera ott fog fókuszálni - magyarul ott fog alkotni éles képet. Az előtér objektumain pedig elmosódást, elkenődést, homályosítást alkalmaz a script. (a megfelelő szót rátok bízom) :-)
A script írója még arról is gondoskodott, hogy az Empty-hez kötötte a kamerát. Ha húzzuk az Empty-t, a kamera követi. Ha a kívánt helyre leraktuk, ne feledjük újra a kamerát kiválasztani. A pontosság kedvéért az Empty helyzetét ellenőrizzük le oldal-nézetben is. A következő képen nem látszik, de én magába a gömbbe helyeztem.
Minta
(Megjegyzés: utólag kiderült, hogy picit csalnom kellett az Empty helyzetét illetőleg, de ez nem befolyásolta a lentebb látható eredményt, amit a script alapbeállításával készítettem - stewet)
Egymás után megmutatom az alap rendert - script nélkül - és az eredmény-rendert!
Az alapkép
Ugyanez script-tel
Ejtsünk néhány szót a két paraméterezési lehetőségről:
Paraméterezési lehetőségek
Tartalom - az elkenődés mértékén változtat. Óvatosan a nagyobb értékek beírásánál! Lásd későbbi képeken.
Minőség - no comment :-)
Megjegyzés: a Minőség magasabb értékre állítása befolyásolja a kép renderelési idejét! Értéke nulla és három közé állítható. Sikeres próbálkozásokat! Ha rendereltük a képet, a script futása befejeződik, vagyis újra kell futtatni, ha a beállításokon módosítani szeretnénk - ezért javaslom a telepítési útvonalba helyezni a py-t, mert az újrafuttatás ilyenkor kényelmesebb - stewet
Végül mutatok néhány képet, felírva a renderhez használt beállításokat:
Az alap-render képe - Script nélkül
Tartalom: 0.1 - Minőség: 3
Tartalom: 0.15 - Minőség:1
Tartalom: 0.05 - Minőség: 2
Tartalom: 0.3 - Minőség: 0
Tartalom: 0.1 - Minőség: 0 (alapbeállítás)
Tartalom: 0.3 - Minőség: 3
A tutor végére értünk - remélem érthetően fogalmaztam és a vizuális infó is sokatmondó lett. Régebben - talán még emlékszik rá valaki - PlugIn-el is megoldható volt a DoF - Akkoriban azt lefordítottam. Senkit nem szeretnék befolyásolni, de ez az eszköz kényelmesebb és, mint a neve is mutatja gyors - értsd - a használata és paraméterezése :-)
Mivel a kezelői felületet is magyarítottam, nem hiszem, hogy nagy gond lenne a kezdőknek az inygenes script használata. http://www.mindentbele.hu/tutorials/46/QuickDof.py ( - Save Target as... vagy Cél mentése másként)
Az esetleg előforduló helyesírási hibákért elnézést kérek!
Sok sikert az alkotásokhoz!
